Håller med Peter fullständigt. En helt ogenomtänkt lag. Så sjuk att jag har skaffat en åk och grilla båt.8m med 20hk går 12knop.dricker 3 öl under kvällen.åker sen hem från kompisens sommarstuga. Frid och fröjd.Sveriges kanske konstigaste och mest idiotiskaste lag.NORRLÄNINGEN B:Z.
Ställ samma krav på sjön som i trafiken!!! Båtar måste också klassas som fordon, man får ju inte ens cyckla påverkad. Vad är skillnaden om man dricker fem mellanöl och ett glas på sjön eller vägen?? INGEN! Man kan skada andra på sjön lika väl som på vägen!! Kändis eller inte!
Finns det någon kommentar egentligen? Det var det dummaste "försvarstal" jag har hört ngn hålla. Skall vi låta det var upp till var och en att bestämma hur mycket man kan dricka för att köra båt el bil?? Det är ju löjligt, klart han är påverkad efter 5 öl och ett glas vin. Dåligt omdöme och pinsam!
Den nya lagen är bara för larvig. Typiskt sosse Sverige.
Just nu ställer vi ju inte samma krav på vägen som på sjön. Om det ska vara samma lagar ska man få köra mindre eller långsammare fordon t.ex EPA traktor eller Moped berusad på vägarna.
Nej, det är ingen skillnad på berusningen om man dricker 5 mellanöl på vägen eller på sjön. Men kom för i helvete inte och säg att det är samma sak att framföra en båt som det är att framföra en bil, för det är det inte.
några skillnader:
1, en "vanlig bil" går utan problem att köra i 150 km/h. en "vanlig" båt brukar ha en maxhastighet på ca 30-35 knop. (55-60 km/h)
2, en bilväg är ca 5 meter bred, man får mötande trafik bara någon meter ifrån sig. en fjärd är.. ja, hur bred är en fjärd? i alla fall bra mycket bredare än en bilväg..
3, sjötrafik ser man på mycket långt håll pga alla öppna ytor, man kan börja planera ett möte med en annan båt flera minuter innan.
Självklart ska det finnas en gräns, både på sjön och på vägen, men kom igen, 0.2 promille?! höj bägge gränserna till minst 0,8 promille.
Till Er som kommer att svara på mitt förra inlägg med:
"håller man bara hastigheten med bilen så går det inte 150 km/h"
så kan jag svara till Er redan nu, håller man de hastighetsbegränsningar som råder på sjön (5, 8 eller 12 knop = 9, 15 eller 22 km/h) så kan även den fullaste människan i hela världen framföra en båt.
Jag är helt inne på Peters linje. Stå på dig Peter! Det är dags att säga ifrån!
Det är STOR skillnad på att framföra en båt och att köra bil. Personligen dricker jag aldrig en droppe när jag vet att jag kommer att behöva bilen samma dag. Och har jag varit på fest, så låter jag bilen stå hela nästa dag.
Men på sjön......? Hallå! Den "gamla" lagen (1 promille) var helt och hållet tillräcklig för att skydda oss från båtolyckor pga fylla. De som kör rätt upp på land i fyllan och villan osv har betydligt högre alkoholhalt än så. Sedan ska man komma ihåg att det faktiskt knappt förolyckas en enda människa på sjön i Sverige i samband med fritidsbåtar. Ca 30-35 personer dör varje år på sjön. Av dessa är nästan allihop gamla gubbar, onyktra, utan flytväst, som är ute och fiskar i någon liten insjö från sin roddbåt. De drullar överbord och drunknar. Så säger statistiken.
Varför staten ska hålla på och trakassera vuxna människor med påfund som den nya lagen är för mig en gåta!
Kanske vore det i samband med höstens riksdagsval en god idé att fråga ut din riksdagsman var han står i frågan?
Med tanke på den båt, Targa 27, som Peter framförde och den trafik som finns runt Sandhamn så har han upträtt väldigt omdömeslöst - finns ingen ursäkt. Däremot håller jag med om att den nya lagstiftningen är fullkomligt helkorkad liksom alla de debattinlägg som vill jämställa "vanlig trafik" med båtlivet tikll sjöss. Lagstiftningen har kriminaliserat den som efter en bit mat och ett par öl för fram sin segelbåt över 10 meter i 4 knop (c:a 6,5 km/timme) på fjärdar där det är flera hundra meter till närmaste båt. Fullkomligt "hjärnsläpp" att som flera inlägg påstå att det skall gälla samma regler på sjön som på vägarna, där man med någon eller några meters mellanrum susar fram i 100 km/timme. Med samma logik så skulle det i så fall vara mer motiverad med en lag som kräver att fotgängare inte får vistas utomhus om de går fortare än 4 km/timmen. Fotgängaren vistas ju i en betydligt farligare miljö än t.ex seglaren i Tjust skärgård. På vägarna är det motiverat med nolltollerans, till sjöss är förhållandena väldigt annorlunda - den som påstår något annat, vet inte vad han talar om.
Det är till och med en Targa 29. hade han däremot haft en betydligt mindre motor på samma båt så båten bara gjort 14,5 knop så hade den gått utmärkt att framföra.
Enl nya sjölagen gäller nykterhet för ALLA ombord då dessa i fritidsbåtar kan anses utföra eller komma att utföra uppgifter för säkerhet ombord. OCH detta tillägg gäller hela tiden ombord inte bara då båten är på väg alltså även i hamn och till ankars. Fylleri dvs över 0,2 är alltid förbjudet ombord för alla dygnet runt. Ligger man i gästhamn och går på restaurang får man INTE gå ombord innan promille halten sjunkit under 0,2. Polisen och Kustbevakningen (som har polismanns befogenhet) har rätt att göra "husrannsakan" på natten på båtar i gästhamnar och kontrollera promillehalten (enl polislagen).
11 kommentarer:
Håller med Peter fullständigt. En helt ogenomtänkt lag. Så sjuk att jag har skaffat en åk och grilla båt.8m med 20hk går 12knop.dricker 3 öl under kvällen.åker sen hem från kompisens sommarstuga. Frid och fröjd.Sveriges kanske konstigaste och mest idiotiskaste lag.NORRLÄNINGEN B:Z.
Ställ samma krav på sjön som i trafiken!!! Båtar måste också klassas som fordon, man får ju inte ens cyckla påverkad.
Vad är skillnaden om man dricker fem mellanöl och ett glas på sjön eller vägen?? INGEN! Man kan skada andra på sjön lika väl som på vägen!! Kändis eller inte!
Jag håller med ang.sjö och vägtrafik, har sett många tillbud
på sjön pga "lite" promille, som sagt var finns skillnaden???
Finns det någon kommentar egentligen? Det var det dummaste "försvarstal" jag har hört ngn hålla. Skall vi låta det var upp till var och en att bestämma hur mycket man kan dricka för att köra båt el bil?? Det är ju löjligt, klart han är påverkad efter 5 öl och ett glas vin. Dåligt omdöme och pinsam!
altså ^^ "kör" man en båt eller "för" man den? kan det vara på sin plats att vara så pass nykter att man kan uttrycka sig riktigt?
Den nya lagen är bara för larvig. Typiskt sosse Sverige.
Just nu ställer vi ju inte samma krav på vägen som på sjön. Om det ska vara samma lagar ska man få köra mindre eller långsammare fordon t.ex EPA traktor eller Moped berusad på vägarna.
Nej, det är ingen skillnad på berusningen om man dricker 5 mellanöl på vägen eller på sjön. Men kom för i helvete inte och säg att det är samma sak att framföra en båt som det är att framföra en bil, för det är det inte.
några skillnader:
1, en "vanlig bil" går utan problem att köra i 150 km/h. en "vanlig" båt brukar ha en maxhastighet på ca 30-35 knop. (55-60 km/h)
2, en bilväg är ca 5 meter bred, man får mötande trafik bara någon meter ifrån sig. en fjärd är.. ja, hur bred är en fjärd? i alla fall bra mycket bredare än en bilväg..
3, sjötrafik ser man på mycket långt håll pga alla öppna ytor, man kan börja planera ett möte med en annan båt flera minuter innan.
Självklart ska det finnas en gräns, både på sjön och på vägen, men kom igen, 0.2 promille?! höj bägge gränserna till minst 0,8 promille.
Peter Magnusson, Du har helt rätt. Stå på Dig.
Till Er som kommer att svara på mitt förra inlägg med:
"håller man bara hastigheten med bilen så går det inte 150 km/h"
så kan jag svara till Er redan nu, håller man de hastighetsbegränsningar som råder på sjön (5, 8 eller 12 knop = 9, 15 eller 22 km/h) så kan även den fullaste människan i hela världen framföra en båt.
Jag är helt inne på Peters linje.
Stå på dig Peter!
Det är dags att säga ifrån!
Det är STOR skillnad på att framföra en båt och att köra bil. Personligen dricker jag aldrig en droppe när jag vet att jag kommer att behöva bilen samma dag. Och har jag varit på fest, så låter jag bilen stå hela nästa dag.
Men på sjön......? Hallå!
Den "gamla" lagen (1 promille) var helt och hållet tillräcklig för att skydda oss från båtolyckor pga fylla. De som kör rätt upp på land i fyllan och villan osv har betydligt högre alkoholhalt än så. Sedan ska man komma ihåg att det faktiskt knappt förolyckas en enda människa på sjön i Sverige i samband med fritidsbåtar. Ca 30-35 personer dör varje år på sjön. Av dessa är nästan allihop gamla gubbar, onyktra, utan flytväst, som är ute och fiskar i någon liten insjö från sin roddbåt. De drullar överbord och drunknar. Så säger statistiken.
Varför staten ska hålla på och trakassera vuxna människor med påfund som den nya lagen är för mig en gåta!
Kanske vore det i samband med höstens riksdagsval en god idé att fråga ut din riksdagsman var han står i frågan?
Mvh
Labbibia
Med tanke på den båt, Targa 27, som Peter framförde och den trafik som finns runt Sandhamn så har han upträtt väldigt omdömeslöst - finns ingen ursäkt.
Däremot håller jag med om att den nya lagstiftningen är fullkomligt helkorkad liksom alla de debattinlägg som vill jämställa "vanlig trafik" med båtlivet tikll sjöss. Lagstiftningen har kriminaliserat den som efter en bit mat och ett par öl för fram sin segelbåt över 10 meter i 4 knop (c:a 6,5 km/timme) på fjärdar där det är flera hundra meter till närmaste båt. Fullkomligt "hjärnsläpp" att som flera inlägg påstå att det skall gälla samma regler på sjön som på vägarna, där man med någon eller några meters mellanrum susar fram i 100 km/timme. Med samma logik så skulle det i så fall vara mer motiverad med en lag som kräver att fotgängare inte får vistas utomhus om de går fortare än 4 km/timmen. Fotgängaren vistas ju i en betydligt farligare miljö än t.ex seglaren i Tjust skärgård. På vägarna är det motiverat med nolltollerans, till sjöss är förhållandena väldigt annorlunda - den som påstår något annat, vet inte vad han talar om.
Det är till och med en Targa 29. hade han däremot haft en betydligt mindre motor på samma båt så båten bara gjort 14,5 knop så hade den gått utmärkt att framföra.
Alla skall vara nyktra!
0-tolerans!
Enl nya sjölagen gäller nykterhet för ALLA ombord då dessa i fritidsbåtar kan anses utföra eller komma att utföra uppgifter för säkerhet ombord. OCH detta tillägg gäller hela tiden ombord inte bara då båten är på väg alltså även i hamn och till ankars. Fylleri dvs över 0,2 är alltid förbjudet ombord för alla dygnet runt. Ligger man i gästhamn och går på restaurang får man INTE gå ombord innan promille halten sjunkit under 0,2. Polisen och Kustbevakningen (som har polismanns befogenhet) har rätt att göra "husrannsakan" på natten på båtar i gästhamnar och kontrollera promillehalten (enl polislagen).
Skicka en kommentar